Alla inlägg den 14 september 2022

Av Carina Andersson - 14 september 2022 13:15

 

Asiatisk räkwok

2 portioner

Ingredienser:

1 st Vitlöksklyfta 

150 g Basmatiris

60 g Spenat

1 st Salladslök

250 g Broccoli

1 st Avokado

5 g Sesamfrön

150 g Räkor

1 msk Sojasås

3 msk Asiatisk woksås 

olivolja

salt

svartpeppar

 

Gör så här:

Koka ris

Finhacka eller pressa vitlök. Hetta upp en skvätt olivolja[1/2 msk] i en medelstor kastrull på medelhög värme. Stek vitlök i 30 sek. Tillsätt vatten [3 dl] och koka upp. Tillsätt ris och salt [1/2 tsk], sänk till låg värme och sjud under lock i 10 min. TIPS: Riset ska ångkoka, så tjuvkika inte!

Tillsätt spenat

Skölj spenat. Ta av kastrullen med ris från värmen efter 10 min och placera snabbt spenat ovanpå riset. Sätt lock på och låt vila tills servering.

 

Förbered grönsaker

Skiva salladslök tunt . Skär broccoli i 1 cm buketter, och tärna stjälken i 1 cm stora bitar, skala den eventuellt först vid behov. Halvera avokado. Kärna ur och gröp ur den med en sked. Skiva avokado tunt. Krydda den med en nypa sesamfrön, salt och peppar.

 

Stek broccoli

Hetta upp olivolja  [1/2 msk] i en stor stekpanna på medelvärme. Stek broccoli och en skvätt sojasås i 3-4 min, tills broccolin börjar mjukna.


Tillsätt räkor

Krydda räkor med en nypa salt. Tillsätt räkor, salladslök och resterande sesamfrön till stekpannan. Stek i 2-3 min, eller tills räkorna är genomstekta. Tillsätt resterande sojasås samt woksås, ta av stekpannan från värmen och rör om. Smaka av med salt och peppar.


Servera

Rör om i spenat- och vitlöksris med en gaffel. Lägg upp ris,avokado, grönsaker med räkor på tallrikar.


Smaklig måltid
/Carina

 

Presentation


Jag en amatörkock

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ica Grill 2014

Rösta på mig i årets grillmästare 2014 Är du redan en mästare på att grilla kött? Testa att grilla fisk istället! På ICA.se hittar du många bra recept.

Ovido - Quiz & Flashcards