Alla inlägg den 15 september 2022

Av Carina Andersson - 15 september 2022 07:45

 

Tortelloni med grönsaker och bacon


2 portioner


Ingredienser:

300 g Tortelloni med ricotta och spenat

1 st gul lök

2 st Vitlöksklyftor

220 g Zucchini

2 st Tomater

1 paket bacon

1/2 grönsaksbuljon

20 g parmesan ost

4 kvistar bladpersilja

olivolja

salt

svartpeppar

smör


Gör så här:

Koka upp en stor kastrull med saltat vatten. Finhacka lök. Finhacka eller pressa vitlök. Skär zucchini i 1 cm tunna halvmånar. Grovhacka tomat.


Skär bacon i mindre bitar. Hetta upp olivolja i en stor stekpanna på medelhög värme. Lägg över bacon på en tallrik med hushållspapper och ställ åt sidan.

 

Hetta upp en skvätt olivolja i samma stekpanna på medelhög värme. Stek zucchini och lök tills de börjar att mjukna, 1-2 min. Krydda med salt och peppar. Tillsätt vitlök och fräs i 30 sek.

 

Koka upp vatten i en stor kastrull. Tillsätt pasta till det kokande vattnet och koka under omrörning i 1-2 min tills ‘al dente’. När pastan är färdig, spara  2 dl pastavatten i en kopp och ställ åt sidan. Häll av vattnet, lägg tillbaka pastan i kastrullen och ringla eventuellt över lite olivolja.

 

Häll i pastavatten , grönsaksbuljong, smör 3 msk, pasta och bacon i stekpannan med grönsaker. Koka tills såsen tjocknad något, 1-2 min.Rör i tomater och salt, ta av från värme, och krydda generöst med salt och peppar.

 

Strö över ost och toppa med persiljeblad.

 

Smaklig måltid

/Carina

 

Presentation


Jag en amatörkock

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ica Grill 2014

Rösta på mig i årets grillmästare 2014 Är du redan en mästare på att grilla kött? Testa att grilla fisk istället! På ICA.se hittar du många bra recept.

Ovido - Quiz & Flashcards