Alla inlägg den 30 januari 2019

Av Carina Andersson - 30 januari 2019 16:00

  

Italiensk fiskgryta med gnocchi, rostad paprika och soltorkade körsbärstomater


2 portioner


Ingredienser:

200 g gnocchi

300 g torskfilé

2 krm salt

svartpeppar


Rostad paprikasoppa:

2 st röda paprikor

1 st tomat

1 st gul lök

1 dl crème fraiche

neutral olja

salt

svartpeppar

1 tsk paprikapulver

2 krm chiliflakes

1 msk vitvinsvinäger

2 dl vatten

1 kycklingbuljong tärning


Knaperstekt kapris:

1/2 burk kapris

olivolja


Tillbehör:

3/4 burk soltorkade tomater

1/2 kruka oregano

25 g riven permesan



Gör så här:

  • Värm ugnen till 250 grader.
     
  • Rostad paprikasoppa: Halvera de röda paprikorna och tomaten. Klyfta den gula löken. Lägg allt i en ugnsform och blanda med pressade vitlöksklyftor, olja, salt och svartpeppar. Rosta i övre delen av ugnen 20-25 min.Lägg de rostade grönsakerna i en stekgryta. Krydda med paprikapulver och chili flakes, fräs 1-2 min. Tillsätt vitvinsvinäger, vatten, crème fraiche och kycklingbuljong. Låt koka 6-8 min. Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar.


  • Knaperstekt kapris: Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek kaprisen (avrunnen) knaprig 1-2 min. Låt rinna av på lite hushållspapper. 


  • Häll av de soltorkade körsbärstomaterna och grovhacka den färska oreganon.


  • Koka gnocchi 2-3 min i lättsaltat vatten.


  • Skär torsk i tärningar, ca 3x3 cm. Krydda med salt och nymald svartpeppar. Lägg ner fisken i paprikasoppan, låt sjuda 2-3 min under lock.


  • Servera fiskgrytan med gnocchi och soltorkade körsbärstomater. Toppa med riven parmesan, kapris och oregano.



    Smaklig måltid

    /Carina

Presentation


Jag en amatörkock

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ica Grill 2014

Rösta på mig i årets grillmästare 2014 Är du redan en mästare på att grilla kött? Testa att grilla fisk istället! På ICA.se hittar du många bra recept.

Ovido - Quiz & Flashcards